-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فرق استخاره و تفأل را توضيح دهيد.
استخاره با تفأل فرق دارد، طبق روايات وارده از معصومين(ع) استخاره معمولاً با قرآن و تسبيح انجام مي گيرد، ولي در تفأل بيشتر كتاب هاي عرفاني و ذوقي مثل ديوان حافظ مطرح است و از طرفي در استخاره طلب خير دنيا و آخرت است از خداي سبحان، بدين معنا كه كسي كه استخاره مي كند تنها خير دنيا را در نظر نمي گيرد بلكه خير دنيا و آخرت را توأمان در نظر مي گيرد، بنابراين چه بسا كسي استخاره مي كند واستخاره بد مي آيد و شخص به آن توجه نمي كند و خير دنيايي را مي بيند ولي در باطن امر ضرر اخروي مي باشد. در روايات نيز آمده است كه شخصي كه مي خواست به تجارت برود از امام صادق(ع) طلب استخاره كرد. امام(ع) در جواب فرمودند كه خير نيست. آن شخص توجهي به استخاره نكرد و به دنبال تجارت رفت. بعد از آمدن از سفر تجارت خدمت امام(ع) رسيد و سودي كه در تجارت برده بود به امام(ع) گزارش داد. امام(ع) فرمود: در اين سفر شما ضرر كرده ايد تا سود، چون كه نماز صبح شما در سفر قضا شده است، لذا مي بينيم كه در استخاره خير دنيا و آخرت هر دو منظور است. عكس قضيه نيز صادق است مانند جايي كه انسان استخاره مي كند خوب مي آيد ولي در ظاهر امر ضرر مي كند ولي باطن امر خير است و اين ناظر به جهت اخروي قضيه مي باشد و نكته ديگر اين كه، استخاره الزام آور نيست ولي بهتر است بعد از استخاره كردن به آن عمل كند. اما در مورد تفأل بايد گفت: اولاً، به قرآن تفأل نمي زنند. ثانياً، در روايات اسلامي از فال نيك نهي نشده است؛ اما فال بد به شدت محكوم گرديده است، در حديث معروفي از پيامبر اسلام(ص) نقل شده {Hتفألوا بالخير تجدوه H}؛ {Mكارها را به فال نيك بگيريد (و اميدوار باشيد) تا به آن برسيدM} جنبه اثباتي اين موضوع منعكس است. اما در مورد فال بد كه عرب آن را «تطير» و «طير» مي نامد؛ در قرآن مجيد و روايات اسلامي شديداً مذمت شده است. در سوره يس آيه 19 و سوره نمل، آيه 47 و اعراف آيه 131 از فال بد زدن مذمت و نكوهش شده است و در حديثي نيز رسول اكرم(ص) فرموده است {Hالطيرة شرك H}؛ {Mفال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمي دانستن) يك نوع شرك به خدا است M}، {V(الميزان، ذيل آيه مورد بحث)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.